Terdapat beberapa kelebihan khusus yang telah disebut oleh Rasulullah sallAllahu `alaihi wasallam bagi sesiapa yang membaca surah al-Kahfi.
Antara kelebihannya ialah pengampunan dosa di antara Jumaat dengan Jumaat jika dibaca pada hari Jumaat dan dijauhi fitnah al-Masih ad-Dajjal jika menghafal 10 ayat terawalnya. Abu Sa`id al-Khudri radhiAllahu `anhu beliau berkata bahawa Rasulullah sallAllahu `alaihi wasallam bersabda ; "barangsiapa membaca surah al kahfi pada hari JUmaat maka Allah terangi ia dengan cahaya di antara 2 Jumaat" , (HR al Hakim dan baihaqi, disahkan oleh al Bani)
dari Ali yang meriwayatkan drp Rasullulah saw , Baginda bersabda yang maksudnya : barangsiapa membaca surah al Kahfi pada hari Jumaat nescaya dirinya terpelihara hingga 8 hari dr segala fitnah yang melanda dan jika keluarnya dajjal sekali pun , dia akan terpelihara darinya. (al Dhurr al Manthur oleh al sayuti 5:355)
dari Abu al Darda bahawa Nabi saw bersabda yang maksudnya ; " barangsiapa yang menghafaz 10 ayat drp awal surah al Kahfi pasti terlindung drp dajjal" (HR Muslim 809). Surah al-Kahfi mempunyai 110 ayat.
Ia merupakan surah Makkiyah.
Di dalamnya terdapat mesej-mesej aqidah yang didatangkan sebahagiannya dalam bentuk cerita.
Antara cerita atau penjelasan kisah yang dibawa di dalam surah ini ialah tentang:
Kisah beberapa pemuda Ashabul Kahfi yang mempertahankan aqidah mereka tatkala diburu oleh pemerintah yang zalim,
Kisah si kafir yang memiliki dua kebun dan sahabatnya seorang yang beriman kepada ALLAH,
Kisah Nabi Musa dan Khidir, dan
Kisah Zulqarnain membantu kaum yang berhadapan dengan masalah yang ditimbulkan oleh Yakjuj dan Makjuj.
Surah ini juga mengajar ummat Islam agar apabila berjanji, hendaklah mengatakan “in sha’ ALLAH”, Ia suatu kalimah yang sangat penting.
Antara sebab turunnya beberapa ayat di dalam surah al-Kahfi ialah kerana Nabi sallAllahu `alaihi wasallam ditanya oleh orang-orang musyrik tentang 3 perkara iaitu kisah Ashabul Kahfi, kisah Dzulqarnain dan tentang ruh.
Namun, wahyu tidak turun kerana Nabi sallAllahu `alaihi wasallam tidak menyebut “in sha’ ALLAH” tatkala berjanji untuk menjawab tiga persoalan tersebut.
Selepas beberapa ketika dan agak lama menunggu wahyu, akhirnya turunlah ayat yang menyuruh Nabi sallAllahu `alaihi wasallam menyebut “in sha’ ALLAH” tatkala berjanji, diturunkan sekali jawapan-jawapan dari ALLAH tentang 3 persoalan tersebut.
Semoga ALLAH Ta`ala memberikan kita semua dengan kebaikan di dunia dan kebaikan di akhirat.
No comments:
Post a Comment