Friday, May 11, 2012

Bunga Telang


Bunga telang selalu digunakan di dalam masakan melayu dan cina juga baba nyonya.  Biasanya ia digunakan untuk mendapatkan warnanya yang biru (mencantikkan makanan / kuih muih/ nasi).  Saya telah lama 'mengenali' bunga ini semasa zaman kanak kanak lagi kerana nenek biasa memasak bunga ini di dalam nasi, katanya untuk awet muda ...  (orang dulu dulu banyak petua).  Di halaman rumah saya pun saya tanam bunga ni ... . nampak cantik dan sentiasa berbunga.  Tapi kalau tak jaga, dia merebak cepat, nanti nampak cam hutan.  Saya panjatkan pada tiang.

Cubalah masak nasi hari hari guna air dari bunga ni, nasi jadi lebih berseri .... .

saya tanam di laman rumah 

pulut inti 



nasi kerabu  










4 comments:

  1. warna biru tu rupanya bunga telang, ingat pewarna tanpa bahan tiruan, ish2

    banyak mende tak tahu pasal ni

    ReplyDelete
    Replies
    1. yes boss, tapi kebanyakan campur pewarna sekang ni

      Delete
  2. dlu dkt kmpung slalu tgk bunga ni. tpi skarang sush nk nmpak... masa kcik slalu amik bunga ni wat main.

    ReplyDelete
  3. main bunga ni .... ye la, banyak bersepah kat kg bunga ni kan

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...