Wednesday, April 11, 2012

Jakarta Bandung Dec 2011

Jakarta Airport
Saya pilih KLM Royal Dutch ~ flying blue ~ untuk ke Jakarta, dari KUL petang (rugi sampai dah Maghrib) tapi KLM selesa dengan harga lebihkurang RM400 return berbaloi lah.  Airport Soekarno Hatta , Jakarta ,Indonesia ... hmmm boleh tahan jugak, siap ada Citibank LOunge, so that i boleh rest and makan for  free hahaha.  Sampai di airport Tourist Guide sudah menunggu (saya guna Travel Agent).  The Indonesian Tourist Guide tu macam dah lama kenal dengan kita dari Malaysia  ni (kami 20 orang).
KLM Royal Dutch 



Biasa  pemandangan di kota jakarta ni, macet , penuh dengan kenderaan.  Selepas dinner di Jakarta dengan makanan sunda yang sedap, kami terus ke Bandung melalui hiway Cipularang.  Lebihkurang 3 jam sampai Bandung check in Amaris Hotel (hampir dengan Gedung Sate, bangunan bersejarah zaman Belanda menjajah).

rumah sepanjang jalan ke Tangkuban Prahu
Pagi , kami selepas breakfast di hotel terus saja ke Tangkuban Prahu , wahhhh tempat ni sejuk bangat, on the way ke puncaknya dihidangkan dengan pemandangan yang menghijau dan rumah-rumah lama tinggalan Belanda yang begitu menarik hati saya (berangan nak ada satu banglo di sana) ..... .
Kawah Tangkuban Prahu 
 Turun dari Tangkuban Prahu kami pergi shopping di FO yang banyak terdapat di Jalan Riar dan Jalan Dago, antaranya Rumah Mode, Heritage dll.  Jeans kami cari di Toko Tiga, juga terdapat jeans di Cihampelas.

Toko Tiga 
 Pada Esok harinya kami shopping di Pasar Baru, hmmm .... di sini banyak jual  telekung, kain ela, tudung , jubah dan macam-macam lagi.  Harga perlu ditawar sebab penjual letak harga yang mahal,   Hujung minggu Jumaat dan Sabtu lebih ramai dari hari hari lain ,  sampai pening di sini wara wiri wara wiri hehe ... , banyak jugak lah yang dibeli di sini.

beli di Pasar Baru 
enak enak 
kopi LUWAK 


Akhir sekali kembali ke Jakarta , melawat beberapa tempat termasuk Masjid Istiqlal , MONAS,  terus ke Airport Soekarno Hatta untuk balik KUL dengan KL810 KLM.

Rindu ke Indonesia lagi jadi saya dah pun plan untuk sekali lagi ke sana bersama family tak lama lagi.  Sudah kenal maka sudah jatuh cinta Indonesia .....



No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...